5 σύγχρονοι μύθοι για τη διατροφή



Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Step beauty & health

Δυστυχώς, οι μύθοι γύρω από τη διατροφή βρίσκονται παντού και ανακυκλώνονται για πολλά χρόνια. Ας καταρρίψουμε όμως κάποιους από τους πιο γνωστούς !

Μύθος  1 : Η γλουτένη είναι βλαβερή για την υγεία και προκαλεί παχυσαρκία!

Αυτός είναι ένας τεράστιος μύθος. Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη όπου υπάρχει στα σιτηρά ( ψωμί,   ζυμαρικά ), δεν προκαλεί αύξηση σωματικού βάρους  και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι βλαβερή για την υγεία. Η μοναδική εξαίρεση  είναι τα  άτομα  όπου πάσχουν από κοιλιοκάκη, έχουν δηλαδή αλλεργία στη γλουτένη. Εξάλλου, τα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη δεν είναι υπέρβαρα αλλά έχουν  συμπτώματα  όπως ναυτία, διάρροια, εξανθήματα, κνίδωση, μείωση σωματικού βάρους, μείωση ανάπτυξης κ.α.

Μύθος 2 : Το νερό με το λεμόνι βοηθά στην μείωση του λίπους !

Άλλος ένας μύθος που έχει κατακλίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν υπάρχει κανένα τρόφιμο που να λειώνει το λίπος. Επιπλέον,   το νερό με το λεμόνι το πρωί σε μεγάλη ποσότητα ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα σε άτομα που πάσχουν από έλκος στομάχου, γαστροισοφαγική παλινδρόμηση,  οισοφαγίτιδες. κ.α.

Μύθος 3 : Για να χάσω βάρος δεν πρέπει να τρώω το βράδυ.

Έρευνες έχουν δείξει ότι δεν παίζει ρόλο η ώρα που τρώμε αλλά η συνολική ποσότητα μέσα στην ημέρα. Οι καύσεις του οργανισμού δεν είναι λιγότερες το βράδυ. Καλό θα είναι, όμως, το τελευταίο γεύμα να λαμβάνεται δύο ώρες πριν κοιμηθούμε,  για την καλύτερη πέψη, ιδιαίτερα τα άτομα που πάσχουν από γαστροισοφαγική παλινδρόμηση.

Μύθος  4 : Η μπανάνα δεν επιτρέπεται σε ένα πρόγραμμα διατροφής

Η μπανάνα είναι ένα πολύ θρεπτικό φρούτο αφού περιέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών όπως Κάλιο,   μαγνήσιο,   βιταμίνη Α και  Βιταμίνη C.  Περιέχει 80 Κcal ανά 100 γρ., μόνο 20-30 kcal περισσότερο από άλλα φρούτα, αλλά, μας δίνει περισσότερο την αίσθηση του κορεσμού.  Επομένως, η μπανάνα μπορεί να βρίσκεται καθημερινά στο διαιτολόγιο μας.

Μύθος 5 : Για να χάσω βάρος πρέπει να κόψω τους υδατάνθρακες ( ψωμί,  ζυμαρικά,  πατάτα,  ρύζι )

Οι υδατάνθρακες είναι το  κύριο καύσιμο του οργανισμού και  θα πρέπει να αποτελούν το 50% περίπου του ημερήσιου διαιτολογίου. Όπως είναι γνωστό,  υπάρχουν πολλές δίαιτες που βασίζονται μόνο στις πρωτεΐνες (δηλαδή μόνο κρέας, κοτόπουλο, αυγά), υπόσχονται θαύματα και κάθε φορά έχουν διαφορετική ονομασία. Η υιοθέτηση όμως ενός τέτοιου διατροφικού σχήματος μπορεί να επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην υγεία του ατόμου. Οι πρωτεϊνικές δίαιτες χαρακτηρίζονται κατεξοχήν από αποκλεισμό φρούτων,  λαχανικών και δημητριακών με αποτέλεσμα να παρατηρείται  χαμηλή πρόσληψη φυτικών ινών,   βιταμινών και ιχνοστοιχείων.  Επομένως, μπορεί να προκαλέσουν διαταραχή λειτουργίας του εντέρου (λόγω έλλειψης φυτικών ινών) και δυσκοιλιότητα.  Παράλληλα μπορεί να προκαλέσει ελλείψεις σε βασικές βιταμίνες που είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και την πρόληψη ασθενειών.  Όταν λείπουν οι υδατάνθρακες από τη διατροφή μας, ο οργανισμός  αναγκάζεται να χρησιμοποιεί για ενέργεια τις πρωτεΐνες και με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια δυσάρεστη κατάσταση   που ονομάζεται κέτωση.  Η κέτωση μπορεί να προκαλέσει : κεφαλαλγία,  αίσθημα παλμών,  ευερεθιστικότητα,  ατονία, κόπωση κ.α. Επιπλέον,   οι πρωτεϊνικές δίαιτες είναι πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά τα οποία συνδέονται με αύξηση των δυσλιπιδαιμιών ( χοληστερίνη, τριγλυκερίδια ) και επομένως υψηλότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Τέλος, η υπερβολή σε πρωτεΐνες σε άτομα που έχουν προδιάθεση μπορεί να προκαλέσει επιβάρυνση της λειτουργίας των νεφρών και αυξημένη απέκκριση ασβεστίου η οποία μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα οστικής μάζας.  Επιβάλλεται λοιπόν να καταναλώσουμε υδατάνθρακές καθημερινά  στο διαιτολόγιο μας,  προτιμώντας τους λιγότερο επεξεργασμένους (όπως ψωμί ολικής ή σικάλεως,  ζυμαρικά,  βρώμη,   ρύζι,  λαχανικά,  φρούτα).

 

Χριστίνα Καραμπίνα

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.