Η διατροφή σύμμαχος του ανοσοποιητικού

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Step Beauty & Health



Με την πτώση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, διάφορες ιώσεις κάνουν την εμφάνιση τους. Επειδή, ως γνωστόν, η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη, μπορούμε να θωρακίσουμε τον οργανισμό μας απέναντι στους παθογόνους οργανισμούς και  μέσω της διατροφής. Μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί  να είναι η βάση όχι μόνο για καλή υγεία αλλά και για ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι σημαντικότερες  βιταμίνες και τα σημαντικότερα ιχνοστοιχεία  που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα είναι οι εξής :

Βιταμίνη Ε  

Η βιταμίνη Ε είναι μια  λιποδιαλυτή βιταμίνη πολύ σημαντική  για την άμυνα του οργανισμού. Παράλληλα,  έχει έντονη αντιοξειδωτική δράση,  δηλαδή, δεσμεύει τις ελεύθερες ρίζες που κάνουν τα κύτταρα πιο ευάλωτα σε λοιμώξεις.  

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη  Ε είναι :

1)Το ελαιόλαδο   

Το ελαιόλαδο, ως γνωστόν, είναι ένα από τα βασικά συστατικά της μεσογειακής διατροφής και έχει χαρακτηριστεί ως το μυστικό της μακροζωίας. Είναι πλούσιο σε Βιταμίνη Ε, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα ( ελαϊκό οξύ ), πολυακόρεστα λιπαρά οξέα ( ω6 και ω3 ), και αντιοξειδωτικές ουσίες( κυρίως φαινόλες ).

2) Το αβοκάντο

Το αβοκάντο είναι πλούσιο σε Βιταμίνη Ε καθώς και σε μονοακόρεστα και ω3 λιπαρά οξέα,  τα οποία βοηθούν στην μείωση της κακής χοληστερίνης ( LDL).  Παράλληλα, πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι το αβοκάντο βοηθά και στην απορρόφηση των καροτενοειδών ( ισχυρών αντιοξειδωτικών  ).

3) Ο ηλιόσπορος , τα αμύγδαλα

Ο ηλιόσπορος και τα αμύγδαλα, εκτός από τη μεγάλη περιεκτικότητα τους σε βιταμίνη Ε, περιέχουν και  σημαντικά ιχνοστοιχεία όπως μαγνήσιο , ασβέστιο και φυλλικό οξύ .

4) Άλλες τροφές  , με μικρότερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε, είναι τα καρύδια  ,ο λιναρόσπορος ,  τα φουντούκια ,τα φιστίκια , το ταχίνι  ,το  σησαμέλαιο και το αραβοσιτέλαιο .

 





Βιταμίνη C

Η  βιταμίνη C ή  ασκορβικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη και αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά αντιοξειδωτικά. Τονώνει το ανοσοποιητικό και βοηθά στην αντιμετώπιση και στην πρόληψη των ιώσεων και πολλών ασθενειών. Ο άνθρωπος δεν έχει την ικανότητα να συνθέσει την Βιταμίνη C  γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να την προσλάβει με τις τροφές .

Οι τροφές που είναι  πλούσιες  σε βιταμίνη C είναι :

  1. Το ακτινίδιο .

Είναι το φρούτο με την μεγαλύτερη ποσότητα Βιταμίνης C. Αποδίδει περίπου  92mg στα 100γρ, υπερκαλύπτοντας τις ημερήσιες ανάγκες.  

  1. Τα εσπεριδοειδή :  γκρέιπφρουτ , πορτοκάλι , μανταρίνια ,λεμόνι , λάιμ.

Τα οφέλη των εσπεριδοειδών δεν περιορίζονται στην Βιταμίνη C. Περιέχουν σημαντική ποσότητα φυλλικού οξέος , πολλά μέταλλα, φυτικές ίνες και ωφέλιμες για τον οργανισμό ουσίες με έντονη αντιοξειδωτική δράση ( φλαβονοειδή , καροτενοειδή κ.α.).

  1. Πιπεριές

Οι πιπεριές ( κυρίως η κόκκινη ) αποτελούν μια πλούσια πηγή θρεπτικών συστατικών. Είναι εξαιρετικά πλούσια σε βιταμίνη C αφού ½ φλιτζάνι ψιλοκομμένες  πιπεριές παρέχουν το 100% της ημερήσιας ανάγκης σε αυτή .

  1. Υπάρχουν και άλλες τροφές που περιέχουν Βιταμίνη C όπως : το μπρόκολο , οι φράουλες , ο μαϊντανός, το κατσαρό λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το μάνγκο και  ο ανανάς .

Βιταμίνη D

Είναι γνωστή και ως <<η βιταμίνη του ήλιου >>, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό της συντίθεται στο δέρμα με την έκθεση μας στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου. Μόνο το 10 %  της Βιταμίνης D προέρχεται από τη διατροφή. Η δράση της Βιταμίνης D στην υγεία των οστών είναι γνωστή. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, πολλές μελέτες έδειξαν πως η Βιταμίνη D συμμετέχει στην προστασία κατά των λοιμώξεων του χειμώνα .  

Οι τροφές του περιέχουν βιταμίνη D είναι : ο σολομός ,το σκουμπρί , ο τόνος , η σαρδέλα , ο κρόκος αυγού ,το συκώτι και λιγότερο το γάλα .





Σελήνιο

Το σελήνιο είναι ένα απαραίτητο για τον οργανισμό μας ιχνοστοιχείο. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθά στην πρόληψη και καταπολέμηση των ιώσεων.  Επιπλέον, σε συνεργασία με την βιταμίνη C και την βιταμίνη Ε, δρα σαν αντιοξειδωτικό και, σύμφωνα με ειδικούς, εμποδίζει την εμφάνιση διαφόρων ειδών καρκίνου.  

Η   πιο πλούσια τροφή σε σελήνιο είναι  τα  φιστίκια Βραζιλίας :    Φανταστείτε ότι μόνο 2 φιστικά Βραζιλίας αρκούν για να καλύψουν το 100% της ημερήσιας ανάγκης σε σελήνιο.  

Άλλες πηγές σεληνίου  είναι :τα μύδια , οι γαρίδες , ο τόνος ,το συκώτι , το μοσχάρι  ,η γαλοπούλα ,το κοτόπουλο και οι ηλιόσποροι  .

Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα μέταλλο   απαραίτητο για το ανοσοποιητικό σύστημα και την σύνθεση των πρωτεϊνών. Επίσης, εμπλέκεται σε πολλές διεργασίες σχετικές με το μεταβολισμό των κυττάρων. Τέλος η έλλειψη ψευδαργύρου στα παιδιά έχει συνδεθεί με μειωμένη ανάπτυξη.   

Άλλες τροφές που περιέχουν  ψευδάργυρο είναι : τα στρείδια , το συκώτι , ο κρόκος αυγού,  το μοσχάρι, η μπανάνα , τα αμύγδαλα , τα φιστίκια ,τα ψάρια  κ.α.

Τσάι του βουνού :

Πολλές εργαστηριακές μελέτες έδειξαν ότι το τσάι του βουνού ( sideritis.sp) είναι ένα βότανο με πολλές θεραπευτικές ιδιότητες. Αυτό οφείλεται στις  πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες  που περιέχει .  Επιδρά, λοιπόν, θετικά σε κρυολογήματα και φλεγμονές του ανώτερου αναπνευστικού.  

   Κλείνοντας, θα πρέπει να επισημάνω  ότι: μια ισορροπημένη  διατροφή, βασισμένη στις αρχές της Μεσογειακής διατροφής, που περιέχει ποικιλία από όλες τις τροφές,  μπορεί να θωρακίσει τον οργανισμό για την καταπολέμηση των λοιμώξεων. Βέβαια, οι παραπάνω γνώσεις και συμβουλές είναι πολύ χρήσιμες, αλλά, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν ένα εξατομικευμένο διαιτολόγιο.  

Χριστίνα Καραμπίνα

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος



Please follow and like us:
error

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *